fredag 18. april 2008

Den usynlige muren av Harry Bernstein


Romanen handler om forfatterens oppvekst i England under 1. verdenskrig, i en liten småby der alle kjenner alle. Tittelen på boken refererer til det massive hatet og skillet som eksisterer mellom de kristne, og jødiske familiene i byen, og hva det fører til i det daglige livet.

Vi blir godt kjent med alle reglene og tradisjonenende de jødiske familiene samler seg om, og hvor strengt religiøst de lever. Hovedhistorien i boken dreier seg kanskje mest om den eldre søsteren til Harry. Hun skaper store problemer for seg selv ved at hun blir glad i en kristen gutt. Noe som er uakseptabelt i den jødiske familien. Faren i denne familien er ingen jødisk helt, men en skikkelig drittsekk som er dypt hatet av sin egen familie.
Forfatteren debuterte som 96 åring med denne fine boken, og han kommer med oppfølgeren i år som 98åring! Jeg håper denne forfatteren blir invitert til litteraturfestivalen Kapittel, ettersom temaet for i år er murer, noe denne boken illustrerer på en utmerket måte. Jeg gleder meg til å lese mer om denne jødiske familien og jeg håper forfatteren lever i mange år til.....

Linn Tønnessen

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt enig! dette er en skjønn bok. Gleder meg til oppføgeren, jeg også.