søndag 3. november 2013

Innlandshete av Kristine Storli Henningsen

Innlandshete av er skrevet av den norske forfatteren Kristine Storli Henningsen. Hun har også gitt ut romanen I skyggen av store trær og hun skriver bloggen antisupermamma.

InnlandsheteJeg falt for denne boken, jeg ble skremt av den, påvirket av stemningen, kranglingen og det noe udefinerbare som svever i bakgrunnen. Midt i boken måtte jeg legge den fra meg og gå og gi mannen min en klem. Da hadde jeg kranglingen til de to hovedpersonene Petter og Julie så nært på meg at det kjentes i brystet.

Dette er en samlivsroman, men også på et vis meget psykologisk og ligner på en thriller. I forgrunnen står Julie og Petter og deres stadige krangling, ferien på Bornholm, og spesielt Julies forhold til datteren Mina. Men i bakgrunnen skimtes Julies vanskelige oppvekst. Hun kommer fra en gård på Hamar hvor hun hadde en mor som aldri var fornøyd og en far som stadig jobbet. Tittelen henspiller på varme somre på denne gården og Julie som ikke klarte å leve andre steder enn i skyggen.

Petter har bestilt et feriehus på Bornholm som viser seg å ligge langt fra vannet. Det er varmt og i tillegg til problemene ekteparet har får de besøk av litt rare og innpåslitende naboer. Stemningen blir udefinerbart uhyggelig, og Mina forsvinner. Men romanen, slik jeg ser det, handler mest om et ektepar som snakker forbi hverandre, en mann som skjuler sannheten og et vanskelig mor-barn forhold.

Selv om romanen på denne måten handler om vanskelige og uhyggelige ting, er det en meget god roman. Den fanget meg som sagt så inn at jeg måtte ha en klem av mannen min for å få puste etter all kranglingen. Henningsen har klart å skape karakterer og en dialog som er svært troverdig og som kan minne deg om mange ganger en har vært uenig med den en bor sammen med.
En meget god roman, som anbefales!


Astrid Terese, Hå folkebibliotek


Boken kan lånes hos Stavanger, Sandnes, Randaberg, Gjesdal, Jærbibliotekene og .

2 kommentarer:

Hege sa...

Venter på nye anbefalinger jeg..

Hege sa...

Venter på nye anbefalinger jeg..