onsdag 25. mars 2009

Fremmed jord av Jhumpa Lahiri


Jeg har nettopp lest en fantastisk novellesamling. Den siste novellen gjorde sånt inntrykk på meg at jeg fikk nesten ikke sove etterpå. Og det var ikke fordi den var nifs eller spennende, men fordi forfatteren har slikt et grep på personene og fortellingene.

"Fremmed jord" inneholder åtte relativt lange fortellinger, som alle skildrer personer som befinner seg på ukjent jord på en eller annen måte. Ofte er de i nære relasjoner, ektefeller, søstre, brødre, døtre og sønner, og mange av dem er fremmedgjorte, de har hemmeligheter for hverandre, eller drømmer de ikke helt vil vedkjenne seg.

Jhumpa Lahiri er født i London av engelske foreldre, og vokste opp i en liten by i New England i USA. Men dette er ingen typisk innvandrerbok. Fortellingene er så allmenne, at jeg ble bombardert med mine egne minner og fortellinger da jeg leste boka. Er du fan av Alice Munro sine noveller, da er dette noe for deg. Har du ikke hørt om noen av dem, er det bare å kaste seg uti det, så blir du belønnet med en stor leseropplevelse.

Marit E

Ingen kommentarer: