mandag 19. oktober 2009

Mitt vennskap med Jesus Kristus - Lars Husum

Etter første kapittel føltes det som om jeg hadde fått både ett og to slag av knyttneven på bokas omslag. Skulle jeg orke mer tristhet og elendighet? Heldigvis var jeg blitt såpass nysgjerrig på denne boka som har fått mye positiv omtale i Danmark at jeg valgte å fortsette. Det er jeg glad for, for dette var virkelig en original fortelling!

Kort om handlingen: Nikolajs foreldre drar fra Jylland til København som unge, og kommer aldri tilbake til småbyen Tarm. Der er det for mange vonde minner. Moren blir en berømt sangerinne og de får to barn sammen. De blir drept i en bilulykke da Nikolaj er 13 år. Hans 7 år eldre søster kjemper med nebb og klør for ham, men det forhindrer ikke at Nikolajs liv etterhvert preges av rus og vold. De få nære relasjonene han har, mister han en for en. Da er det at Jesus Kristus kommer inn i Nikolajs liv. Midt på natten står Jesus Kristus i stuen og forteller hvordan Nikolaj skal ta grep om livet sitt: Han skal flytte til Tarm, der foreldrene kom fra, og bygge opp en ny tilværelse. Det gjør han, og når han trenger det, er mannen med skjegg og sandaler der og støtter ham. Dessuten får han nye venner som hjelper ham når han skal prøve å rydde opp i det vonde han har gjort mot andre. Ikke alt lykkes for Nikolaj, men han blir i bedre stand til å takle de problemene som kommer i hans vei. Fin bok om tro, håp, vennskap og den vanskelige kjærligheten.

Boka begynner altså svært trist, men etterhvert rommer den både håp og tro på at livet kan forandre retning og at man sammen med andre kan skape noe verdifullt.

Ingen kommentarer: