torsdag 10. desember 2009

10. desember

På høye hæler over Grønland - Siri Østli

Jeg plukket med meg denne boken mest på grunn av tittelen, må jeg innrømme, og ble litt skuffet da jeg fant ut at det var snakk om Grønland i Oslo og ikke den danske øya mellom Canada og Island. Men meg om det.

Boken handler om Sofie som er 30 og bor på Grønland i Oslo. Kjæresten har nettopp forlatt henne, søsteren skal gifte seg og moren er kravstor, klagende og Sofie trenger en date til søsterens bryllup for å få fred og ro. Det er da Isak dukker opp. Isak er fiktiv, og dermed er han alt Sofie trenger i en date, så lenge vitsen er å få morens konstante klaging under kontroll.

Underveis i boken forsvinner faren til Sofie fra hjemmet sitt, og Sofie blir satt til å finne ham, bestevenninnen blir gravid med sin gifte sjef og Sofie finner ut at det at naboen lånte ut leiligheten ikke var så dumt som det virket ved første øyekast.

Boken er lettlest og underholdende, og siden det er en chick-lit/kjærlighetsroman, så kan man godt skjønne i hvilken retning tingene går for Sofie. Men på tross av det hadde jeg problemer med å legge den fra meg, for man skulle jo også vite hvordan det går for de andre personene i boken.

Ingen kommentarer: