tirsdag 2. mars 2010

Min Kamp 2 - Karl Ove Knausgård

Jeg har gledet meg over de to første bindene i Knausgårds store prosjekt Min kamp. I toeren skriver han om sin tilværelse i Stockholm der han bl.a. møter sin store kjærlighet og opplever å bli far. Aldri har jeg lest om en fødsel fra fars synsvinkel før, det var en flott beskrivelse! Jeg fascineres også av hans evne til å sette ord på de mest hverdagslige ting og hendelser. Mye er kan man gjenkjenne seg i, andre ting beskriver han slik at det er lett å forestille seg.

Gjennom sine beskrivelser av sine mange spaserturer i byen, gjorde han meg nysgjerring på Stockholm, ja jeg har rett og slett planlagt en del av sommerferien der! Da skal jeg spasere i Gamla Stan, på Skeppsholmen og Sødermalm. Kanskje innta lunsjen på Djurgården?

Jeg gleder meg også til de neste bøkene, det er jo dessverre venteliste på biblioteket, da. Jeg har heller ikke vært heldig å finne den på 1-ukes-hylla ennå. Enn så lenge får jeg nøye meg med disse to:


Martin Stugart: Stocholms hemmeligheter : 18 stadsvandringar


Hans Petter Treider: Stockholm for livsnytere

Mens Knausgård vakte drømmen og reiselysten, er disse fine å ha når det kommer til mer praktiske delen av planleggingen. Vi har mange nye reisehåndbøker på biblioteket nå.

Eli




Ingen kommentarer: