torsdag 14. april 2011

Christ Tvedt : Dødens sirkel

Tvedt har fått priser og prisverdig omtale. Jeg – som sluker krim – har liksom aldri kommet i gang med ham. Men forrige uke, i mangel av noe annet, tok jeg med meg den siste i serien om forsvarsadvokaten Mikael Brenne. Og den likte jeg veldig godt.

Historien er drivende, personskildringene er gode. Beskrivelsen om Brenne fra fall fra topp til bånn er svært godt forfalt. Jeg likte boka veldig godt og opplevde det som befriende med en historie som tar på alvor venners svik og følelsen av å være forlatt og sviktet og ikke minst medias uhyrlige makt når det gjelder å knuse et menneske. Knuse et sterkt menneske. Vi har alle et tynt hudlag av styrke rundt oss, og Brennes opplevelse av hudløshet gjorde inntrykk.

Aud Jorunn, Stavanger bibliotek

Finn boka i Stavanger, Jærbiblioteka, Randaberg,

Ingen kommentarer: