mandag 29. september 2008

Yann Martel - Historien om Pi

Noen bøker pirrer nysgjerrigheten, men blir likevel ikke lest fordi det er så mange bøker som frister, og noen må vike plassen i den travle hverdagen. Historien om Pi er for meg en slik bok som jeg tenkte: Denne skal jeg lese, første gang jeg hørte om den. Likevel har den blitt ignorert i årevis, helt til jeg hadde behov for en lydbok og den tilfeldigvis var inne på biblioteket da jeg hadde bruk for den.

Den er magisk!

Pi er en indisk gutt som vokser opp i dyrehagen som faren driver. Han kjenner alle dyrene i dyrehagen og vet noe om alle, hvor farlige de er, hvor de kommer fra osv. Tidene blir trangere, og til slutt bestemmer familien seg for å flytte til Kanada. Det tar et år med forberedelser for å avvikle dyrehagen, men omsider er de klar til å dra. Noen av dyrene er overført til andre dyrehager i området, noen er sendt til dyrehager i Europa, og noen blir med på det samme lasteskipet som Pi og familien flytter med. En tidlig morgen før noen er våkne, reagerer Pi på en lyd og går for å finne ut hva som skjer. Det viser seg at skipet er i ferd med å synke, og det skjer så fort at han ikke rekker å vekke familien. Han kommer seg i en livbåt, og skjebnen vil at det selskapet han får er en sebra med brukket fot, en orangutang, en hyene - og en bengaltiger.

Historien er fortalt i ettertid, det er Pi som blir bedt om å fortelle hva som skjedde under og etter forliset, til en forfatter (fortelleren) som har hørt om den utrolige historien. Vi får høre om den kampen på liv og død som Pi fører, både mot dyrene i båten, elementene som herjer på Stillehavet, sulten og tørsten. Historien Pi forteller er utrolig, men likevel så godt oppbygd at tilhøreren er med, men alt er kanskje ikke så tilforlatelig? Hva var det egentlig som skjedde i den lille livbåten alle de dagene mellom forliset og redningen? Du kan velge hva du vil tro, men les bok!


Gro

Ingen kommentarer: