mandag 7. januar 2013

Løgneren Locke Lamora av Scott Lynch

Gangstere møter Gandalf.
Denne fantasyboken for voksne fikk ikke nok oppmerksomhet da den kom i 2009, og med suksessen til George R.R. Martin og hans ”En sang om is og ild” er det en bok å minne om:

Romanen
er som en blanding av Lock, stock and two smoking barrels og Ringenes herre. De veloppdragne kjøterne, en tjuvebande, er ledet av Locke Lamore. De er ganske veloppdragne, men også noen riktige kjøtere til tider. Ved hjelp av smarte forkledninger, en kjapp tunge, en kjappere tanke og en enorm mengde frekkhet lever de det gode liv i byen Camorr. Her er deres unnskyldninger hvorfor de stjeler:”Jeg stjeler bare fordi den kjære familien min trenger penger til mat og klær!”

[…]

”Løgner!” skrek de i kor.

”Jeg stjeler bare fordi denne onde verden ikke gir meg en sjanse til ærlig arbeid!” ropte Calo og hevet sitt eget glass.

”LØGNER!”

”Jeg stjeler bare fordi jeg må forsørge min stakkars dovne tvillingbror, som var så lat at han knuste mors hjerte!” Galdo kjørte albuene i siden på Calo i det han sa dette.

”LØGNER!”

”Jeg stjeler bare,” sa Jean, ”fordi jeg helt forbigående er havnet i dårlig selskap.”

”LØGNER!”

Omsider var det Billes tur til å ta del i ritualet; gutten hevet glasset, aldri så lite ustø på labben, og skrek: ”Jeg stjeler bare fordi det er så innerst i helvete gøy!”

”KJØTER!”


Men de gode tidene kan ikke vare, og da den Grå Kongen erklærer krig mot underverdenen finnes det ingen mulighet å holde seg nøytral. Så det er av med silkehanskene, og på med rustningshanskene!



Bjørn Veen, Gjesdal folkebibliotek



Teksten ble første gang skrevet til Ungdomsboka.blogspot.com

Finn boka i Gjesdal, Stavanger, , Jærbibliotekaog Randaberg




Ingen kommentarer: