fredag 15. mai 2009

Mann i mørket - Paul Auster


Jeg føler meg alltid litt smartere etter å ha lest en bok av Paul Auster. Han har en magisk evne til å få meg avstandsforelsket i personene han skildrer, fra første side! Dessuten skriver han på en måte som gir meg glassklare bilder av den verdenen boken lever i. Derfor anbefaler jeg som oftest hele mannen Paul Auster, for det er vanskelig å velge ut én bok! Mann i mørket, hans siste bok på norsk, er en skjønn fortelling om en eldre litteraturkritiker som ligger syk og søvnløs på sin datters sofa, og tenker tilbake på livet sitt. Først og fremst handler det om kjærligheten til kvinnene i hans liv, den avdøde konen, hans nyskilte datteren og barnebarnet som går igjennom sin første kjærlighetssorg. Herlig og rørende!
Gå på biblioteket og lån en Auster-bok i dag!
- Kjersti

Ingen kommentarer: