søndag 27. september 2009

Klokken i Makedonia av Knud H. Thomsen

I 1944 blir ingeniøren Jangos sendt fra Athen til den lille fjellandsbyen Aina i Makedonia for å få spinneriet der på føttene igjen. Jangos er en prektig ungkar i sin beste alder som har levd et rolig liv. I Aina møter han et muntert folk, og ikke minst en rekke elskovssyke krigsenker. Helt ufrivillig (og uten å huske noe etterpå) blir han stedets helt. Som om ikke det relativt rolige livet i den avsidesliggende landsbyen var stor nok forandring for Jangos, må han delta i krigens sprøeste ekspedisjon: Å bringe tilbake landsbyens kirkeklokke - Hosianna - som er blitt bortført av bulgarerne.
Vi møter en samling modige greske makedonere, og en ikke fullt så modig athener, som kommer opp i de mest usannsynlige episoder - eller skal vi si kommer seg ut av episodene på de mest usannsynlige måter? Her er det ikke snakk om å beregne oddsen for at ting skal lykkes, men å ha målet i sikte og å komme seg dit, uansett hva som måtte komme i veien for dem. Det er den morsomste boka jeg har lest på lenge, selv om handlingen er lagt til 2. verdenskrig, og det er holdningen til livet Thomsen har tillagt disse makedonerne som gjør det, for situasjonen deres er alt annet enn lystig.
Boka ble først utgitt i Danmark i 1981, og på norsk i 1982.
Er boka inne? Stavanger / Sandnes
Gro

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg leser mye, men dette er en av de få gangene jeg har ledd høyt når jeg har lest en bok - særlig i kapittelet der de lokker musene ut av nonneklosteret. Det kapittelet endte jeg med å lese om og om igjen, og lo like mye hver gang!