mandag 18. januar 2010

"Les boken to ganger den har et budskap også"

står det på første siden i Agnar Mykles "Sangen om den røde rubin" fra slutten av femtitallet. De erotiske innslagen er "rene søndagsskolen" sammenlignet med hva man leser idag, sa en av mine kollegaer...
Ask Burlefot rannsaker sitt inre, sine erotiske opplevelser og alle sine relasjoner. En av høydepunktene i boken er når Ask synes det kan være vanskelig å komme videre fra følelsen av å ville bli kjent med en kvinne til å få svaret at hun har lyst å bli kjent med en mann og at hun ikke er opptatt. Ask tenker att "Tananariva?" kunde være mannens innledende spørsmål og kvinnen kunde svare, hvis hun ble interessert "Atacama". Jeg lo mye og likte boken godt, den er velskreven og har mange gode poenger om hvordan mennesker forholder seg til hverandre og hva man gjør og ikke for å bli akseptert.
Dette er en moderne klassiker som jeg ser jeg burte ha lest for lenge siden, og ja jeg tror att jeg kommer til å lese den en gang til for å finne budskapet også...Riksteatern spiller "Sangen om den røde rubin" den 9 april i Sandnes kulturhus.

2 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg har den liggende her på lydbok, kanskje på tide å lytte til den.

Bibliotekarene anbefaler sa...

Ja, også kommer den som teater til Sandnes kulturhus med Riksteatern i april. Og så ska vi ha høytlesning på Sandnes brygge i begynnelsen av mars. Da er du hjertelig velkommen!