torsdag 3. mai 2012

Hard er mitt lands lov av Tore Kvæven

Barske vikinger på heisatur til det afrikanske kontinent.

Tore Kvæven har visstnok brukt ti år på å skrive romanen om Ulfr og vikingskipet Havjerven som begir seg ut på en reise opp kongoelva og derfra videre gjennom dampende jungler og glovarme stepper på leting etter gull og rikdom. Kvæven er ikke den første som har kommet opp med ideen om å sende vikinger på tokt opp kongofloden. Gunnar Staalesen var først ute med det påfunnet i sin ungdomsserie om
Vikingskattens hemmelighet fra 90-tallet.


Mannskapet ombord et norsk vikingskip på hjemreis overtales til å ta en ”liten” omvei innom Afrika for å plukke med seg litt ekstra gull til skattkistene. Høres enkelt og greit ut, men det blir det så absolutt ikke. Det skal ikke gå helt etter planen…



Kvæven skriver godt og spennende. Som leser dras jeg inn i historien og blir engasjert i karakterenes ulike skjebner. Hard er mitt lands lov inneholder de fleste ingredienser som skal til for å lage en vellykket roman, så som vennskap, svik, gammelt nag, hevn, råskap og skjulte motiver.


Dette er en bra debut og jeg leser gjerne mer av Kvæven. Håper jeg ikke må vente til 2021 før det blir aktuelt.


Alf-Helge, Randaberg folkebibliotek


Denne boka kan du låne i Randaberg, Stavanger eller Sola.

Ingen kommentarer: