onsdag 24. mars 2010

Motorsykkeldagbøkene - Che Guevara

Valparaiso!
Jeg får utferdstrang bare av navnet! Da jeg så filmen basert på boka ble jeg helt betatt av denne havnebyen i Chile. Che beskriver den som pittoresk, kontrasfull og fargerik. Hvis jeg noen gang kommer til Sør-Amerika, skal jeg definitivt dra til denne vakre byen.

Det er ikke først og fremst ferieparadiser og idyll den unge medisinerstudenten Che Guevara møter på sin store reise gjennom Sør-Amerika. Sammen med en kamerat ser han mye urettferdighet, nød og fattigdom. Mye tyder på at middelklassegutten fra Buenos Aires opplever en politisk og sosial oppvåking på denne reisen. Han tok notater under hele turen og disse ble senere utgitt som Motorsykkeldagbøkene, eller The motorcycle diaries. Boka er dessverre ikke utgitt på norsk, men vi har den på engelsk. Eller lån filmen!

Eli

Ingen kommentarer: