tirsdag 29. juni 2010

Brooklyns dårskap - Paul Auster

"Jeg kom til Brooklyn for å finne et rolig sted å dø...." Slik begynner denne frodige romanen av Paul Auster - Brooklyns store forfatter.
Auster skriver gode fortellinger om menn i krise. Utgangspunktet er nesten alltid et dødsfall, et sykdom, en sorg. Derfra gir han oss som lesere burleske, glade, sødmefylte, triste og menneskekjære fortellinger. Menneskene til Auster er alltid skildret med kjærlighet og overbærenhet. Han elsker folk - han gir dem rom og han gir leseren mange gode timer.
Paul Auster er gift med den norskættede Siri Hustvedt. Hun kan meget gjerne leses, men det er Paul som tar kaka. Jeg gleder meg sånn at jeg får hjertebank når Auster kommer med ny bok. Jeg tok tilogmed min datter med til London får å høre ham lese! Alt av Auster er lesverdig. Men "Brooklyn.." topper. Så kommer "Illusjonistens bok". Bøkene kan nytes ved vann med vin og i seng! God sommer

Aud Jorunn, Stavanger bibliotek

Lån boka i Stavanger, Sola, Randaberg eller Sandnes

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg er veldig glad i The New York trilogy, men liker The Brooklyn Follies og The book of Illusions også. Auster er en kjempebra forfatter!!!!