søndag 17. august 2008

Musa Mutaev - Kuntas skygge

Den tsjetsjenske virkeligheten beskrives uten filter i denne novellesamlingen av Musa Mutaev. Fra deportasjon og straffeleirer under Stalin til forfølgelse og tortur i nåtid blandes bildene av et hardt prøvet folk. Men her er også glimt av dagligliv. Med Mutaevs skjeve blikk på en kaukasisk hverdag diskuteres dilemmaer rundt sorg, lykke og moral i et språk som av og til nærmer seg fabelens. Her er syngende tekokere, forelskede barn, gjenferd, og okser som spiser hodet av dumme menn. En liten advarsel vil jeg imidlertid gi: i noen av de første novellene i boka beskrives grov tortur og fornedring svært direkte. Noen av de mest grusomme beskrivelsene sitter i meg fremdeles. Men tonen i novellene endrer seg og lenge før jeg kom til slutten av boka var jeg glad for å ha fått med meg disse godt blandede inntrykkene fra Tsjetsjenia. Musa Mutaev er tidligere fribyforfatter i Trondheim.

Elisabeth

Ingen kommentarer: