søndag 21. juni 2009

Silkefabrikken Harmonien - Tash Aw

I denne skjønne boka får du tre historier om samme mann og fra samme tid, fortalt av tre mennesker i hans nærmeste krets. Forfatteren Tash Aw er debutant og han skriver fra sitt hjemland Malaysia.

Den første historien om Johnny Lim er det sønnen hans, Jasper, som forteller. Etter farens begravelse vil Jasper finne ut mer om hvem faren egentlig var og begynner å slå opp i gamle arkiver. Han finner avisartikler, rettsnotater mm. og i tillegg til egne minner skaper han et bilde av faren som ikker er spesielt positivt. Jeg som leser trekker mange konklusjoner om hendelser i Johnnys liv og hva som egentlig skjedde, selv om det ikke alltid kommer klart fram i Jaspers fortelling.
Den neste historien får vi gjennom Snows dagbok. Hun var gift med Johnny og også Jaspers mor, og vi har forstått fra Jaspers historie at hun døde tidlig, men hvordan...? Ved å lese hennes dagbok får vi plutselig et helt annet inntrykk av Johnny.
Tredje historie er det Johnnys venn, Peter Wormwood, som forteller. Han har ikke hatt kontakt med Johnny på mange år, men dukker opp i begravelsen. Han framstår som en smule forvirra, men det er likevel mange (klare?) minner fra tidligere år, og igjen får vi et annerledes inntrykk av personen Johnny Lim.
På slutten har jeg flere spørsmål om hvem Johnny var enn noen gang tidligere i boka og trekker på nytt slutninger. Kanskje jeg bare skal slutte å bestemme meg for hvordan mennesker faktisk er til jeg kan se flere sider av saken?
Jeg leste om en spennende mann og en spennende periode (før og under 2. verdenskrig), og til mer jeg leste jo mer nysgjerrig ble jeg. I mai 2009 kom Map of the invisible world. Må prøve å få tak i den til biblioteket også...
Er boka inne?

Gro

Ingen kommentarer: