onsdag 23. juni 2010

José Saramago: Alle navnene


Jeg vil gjerne tørke støvet av denne romanen fra nylig avdøde José Saramago. Vi skal inn i folkeregisterets spenstige verden hvor forfatteren understereker at han har både glimt i øyet og snert i pennen når han gir oss historien om Senhor José som tilsynelatende lojalt utfører sine plikter som kontorassistent ved folkeregisteret. Hans lille hemmelighet består nemlig i å kopiere kartotekkort med opplysninger om lokale kjendiser. En natt, mens vår helt sniker seg rundt i registeret, havner ved et uhell et ekstra kort i bunken. Et kort med personalia om en kvinne. Ingen kjent person, men en hvem som helst. Senhor José utvikler en intens trang til å finne denne kvinnen, og dermed er historien i gang. På grunn av den fatale glippen tilegner han seg plutselig en påfallende evne til å sette seg selv i forlegenhet. Jeg kan ikke fri meg fra å få sterk sympati med Senhor José som bedriver sin håpløse jakt på en mildt sagt flyktig skikkelse. Min oppfatning veksler mellom stor forståelse for, og oppgitthet over logikken i denne mannens lite rasjonelle tanker og handlinger, samtidig som jeg hoderystende tenker at dette kan da umulig ende godt. Noe slik som; ”Himmel og hav for en idiot, men håper inderlig ikke han blir ferska!” Herlig bok av José Saramago som i disse dager er aktuell med sin nye roman, Elefantens reise.

Alf-Helge

Lån boka her: Randaberg, Stavanger, Sandnes eller Sola

Ingen kommentarer: