onsdag 9. november 2011

Den våte fisken av Volker Kutscher

Berlin 1929: Demonstrasjoner og opptøyer truer rikets sikkerhet, samtidig som nattelivet blomstrer. Den unge, ambisiøse etterforskeren Gereon Rath er blitt degradert til sedelighetspolitiet etter å ha skutt en mann i selvforsvar. Men han klarer ikke å la være å blande seg inn i drapsavsnittets arbeid, da liket av en mann blir funnet i en av byens kanaler. Så dukker det opp flere lik - samtidig som vi presentes for et rikt persongalleri med russiske opposisjonelle, kommunister, nazister, forbrytersyndikater, korrupte politifolk osv. Noen både vakre og kløktige damer hører også med.

En velskrevet, spennende og actionfylt kriminalroman, med andre ord. Men også så mye mer: For kanskje det mest interessante med boka er det bildet som gis av Berlin i en turbulent tid.

Berlin er en av mine favorittbyer, og min erfaring er at skal jeg få en by under huden, må jeg lese skjønnlitteratur derfra. Både Solstad og Ambjørnsen har skrevet utmerkede bøker fra Berlin, og ikke minst noen av bøkene til John Le Carre er viktige for å trenge inn i mysteriet Berlin. Men det er likevel noen annet å lese bøker av en tyske forfatter, og kriminalsjangeren er etter mitt syn svært godt egnet til å formidle mye av den råskapen og dekadansen som preger Berlin på denne tida.

"Den våte fisken" er forøvrig betegnelsen på en uløst sak hos kriminalpolitiet i Berlin. Så bare forbered deg på at i denne boka går ikke alt opp. Men forfatteren har lovet flere bøker om Gereon Rath, så vi får bare vente og se.

Marit, Sølvberget

Finn boka i Stavanger, Jærbiblioteka

Ingen kommentarer: