onsdag 25. februar 2009

Norwegian wood av Haruki Murakami

Jeg har mange ganger fått anbefalt Norwegian wood av Murakami. Nå har jeg endelig fått lest den, og den grep meg på en ny måte. Murakami er japaner, og selv om han skriver "vestlig", så er det likevel ikke tvil om hvor vi befinner oss i verden. Stemningen og omgivelsene er helt anderledes enn en tilsvarende bok fra Norge (eller Vest-Europa) ville vært.
Hovedpersonen Watanabe mimrer tilbake til 1969-70, en tøff tid i ungdommen. Hans beste (og eneste) venn tok sitt eget liv et par år før, og både Watanabe og vennens kjæreste, Naoki, sliter med følelsene etter det, på svært forskjellige måter. Vi får et innblikk i universitetstilværelsen og Tokyos gater, og etterhvert med Ami-tunet, anstalten Naoki havner på pga psykiske problemer.
Det er ikke så veldig mye som skjer i boka, men stemningen gjør den veldig lesverdig!
Er boka inne?

Gro

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skriver: sitat: "Murakami er japaner, og selv om han skriver "vestlig", så er det likevel ikke tvil om hvor vi befinner oss i verden".
Jeg har lest boken, og er helt enig om at det er en flott historie, velskrevet, interessant og spennende, men jeg er ikke helt enig at det er "ikke tvil om hvor i verden vi befinner oss". Slik jeg oppfattet fortellingen, så foruten navn og stedsbeskrivelser, så kunne historien egentlig utspilt seg i alle verdensdeler. Det viser bare hvor liten forskjell er det egentlig mellom mennesker på tvers av kontinenter