mandag 3. september 2012

Sensommerlesning

Nå har jeg hatt to ukers ferie, og en av de fine tingene med det er at jeg har funnet tilbake til gleden ved å lese. Det høres kanskje litt snodig ut at en bibliotekar kan miste lesegleden, men jeg er ikke en av dem som leser mest og oftest er det travelt i hverdagen og mange andre distraksjoner. Så da er det deilig å koble av og lese mye forskjellig. Jeg trenger tydeligvis lenger sommerferie neste år!

Best å rive av plasteret først som sist og nevner bøkene som ikke var verdt å lese: "Heaven's shadow" av David S. Goyer og Michael Cassutt – en "first contact" science-fiction-roman som faller fullstendig sammen etter den første kontakten med de utenomjordiske. Kommer ikke til å lese fortsettelsen i det som utvilsomt blir en trilogi slik det er ifølge fantasy-/sci-fi-normene. Deretter "Intelligente idioter" av Espen Holm – en internettskeptisk bok fra 1995 som ikke var etterpåklokskaps-underholdende, bortsett fra herr Holms iherdige påstand at ingen tenkende person ville finne på å bruke GPS.

Sånn, da var det unnagjort. Nå til det som gjelder.

J. D. Salinger – Catcher in the rye

Da var det sagt. Nei, jeg har ikke lest den før. Jeg er fullstendig klar over at min bibliotekarkredibilitet dermed er forduftet, i og med at alle som kan tenkes å lese denne bloggen allerede har lest "Catcher in the rye". Likevel: les boka en gang til, det er den verdt. Dette er ren litterær nytelse.

Brytningstiden mellom ungdom og voksen er så fremragende beskrevet og fortalt at jeg nesten mangler ord. Kanskje det som imponerte meg mest var at det var umulig å forutsi hva hovedpersonen Holden Caulfield kommer til å gjøre i neste kapittel, eller den saks skyld på den neste siden, men at likevel alt han gjør fremstår riktig for hovedpersonen selv. Holden driver historien fremover på en slik måte jeg aldri har lest før. Delvis skyldes dette den vakre balansegangen språket har; midt mellom et muntlig og skriftlig uttrykk som gjør at teksten bevarer det engasjementet og drivet fra det muntlige, men samtidig holder teksten stø kurs og fremhever de viktige punktene i historien. Med en slik dybde i en såpass grunn person som Holden definerer den brytningstiden ungdom/voksen både for ungdom og voksne. Alt er fremmed, bare jeg er jeg. Jeg er helt solgt. Jeg trenger lenestol og whisky til neste gang jeg skal lese "Catcher in the rye". I hvert fall whisky. Eller bourbon.

And now for something completely different. Really.

For 20 år siden kom et dataspill på markedet som fullstendig trollbandt spillerne og fortsetter å trollbinde stadig nye spillere. Hvis navn som Stefan Selakovic, Mark Kerr, Maxim Tsigalko, Cherno Samba, Kennedy Bakircioglu, Tonton Zola Moukoko og Tó Madeira sier deg noe, les videre. Hvis ikke; du kan ikke nekte for at du er litt nysgjerrig på hvem dette er.

Spillet er selvsagt Championship Manager – senere under navnet Football Manager. Ett spill hvert år, og stadig litt bedre (som oftest i hvert fall). Nå har fansen av spillet gitt ut en bok for å markere 20-årsjubileet; "Football Manager stole my life : 20 years of beautiful obsession". Dette er en reise i fandom, og for en reise for de initierte i FM-kulten dette er. Høydepunkter som må nevnes er en av forfatternes besøk hos en psykolog for å snakke om hvorfor man blir så tett knyttet følelsesmessig til imaginære fotballspillere; jobben som gjøres av de frivillige speiderne som bedømmer spillere verden over for spillet, og hvordan dette har blitt såpass interessant at Premier League-lag benytter spillet for å identifisere potensielle kjøp; samt intervjuer med mange av de tidligere nevnte spillerlegendene.

Fansen bidrar med historier om hvordan spillet har påvirket livene deres; skilsmisser og giftemål, hvordan frike ut selv Magic:the Gathering-spillere, hvorfor dra på bryllupsreise for å se amatørfotball i Bulgaria, og hvordan få innpass i staben til La Liga-lag basert på kunnskaper fra spillet.

Det er tydelig at dette er mer enn et spill.

Nevn et eller flere av disse navnene til meg, og du får et lengre og hjertevarmt foredrag om triumfer og tragedier. Vil du angre? Bare en måte å finne ut:

Tommaso Rinaldi, Marcelo Tejera, Iván Parra, Toru Yoshida, Darren O'Shea, Tomislav Miletic, Chris Thompson, Goran Karanovic, Joris Roox, Gianni Armellin

Lykke til.

Catcher in the rye (eller "Redderen i rugen" på norsk) finnes selvsagt på Sandnes, Sola og Stavanger bibliotek. Fant den ikke på Randaberg? Og denne bloggposten er et direkte innkjøpsønske for "Football Manager stole my life" til Stavanger bibliotek (I bestilling!).

-Helge, Stavanger bibliotek

Ingen kommentarer: