fredag 3. mai 2013

Little Bee av Chris Cleave



Dette kan være historien til en flyktning du gikk forbi i dag mens du fiklet med din nye IPhone. Den viser det store gapet mellom i- og u-land bedre enn noen nyheter. Little Bee fra Nigeria står plutselig utenfor døren til det unge ekteparet Sarah og Andrew. Hva skjedde egentlig for to år siden da de møttes første gang på stranden i Nigeria?

Fra boken:
"Alle i landsbyen min likte U2," sa jeg. "Og kanskje alle i landet mitt. Det skulle ikke forundre meg om oljerebellene spilte U2 i jungelleirene sine og myndighetenes soldater spilte U2 i lastebilene sine, og alle drepte alle andre og lyttet til samme musikk. Vet du? Den første uken jeg tilbrakte på interneringssenteret lå U2 på førsteplass her også. Det er et godt knep i denne verden, Sarah. Ingen liker hverandre, men alle liker U2."

Teksten er en bearbeidelse av tidligere publisert tekst på ønskebok.no

Bjørn Veen, Gjesdal folkebibliotek




Ingen kommentarer: