lørdag 30. januar 2010

Kejsarn av Portugallien - Selma Lagerlöf

Denne boka har jeg hatt i hendene mange ganger i løpet av mine år som bibliotekar, og her om dagen fikk jeg et puff til å ta den med hjem. Hvilken lykkedag, jeg fikk virkelig en stor leseopplevelse!

Romanen åpner med den Jan Anderssons opplevelse av å bli far. Han er en fattig husmann som hittil i livet ikke har opplevd større glede, men den dagen datteren blir født, blir "inte bara Klara Gullas fødelsedag, men også mit hjärtas," tenker han.


Klara Gullas barndom og et sterkt far-datter-forhold skildres gjennom små episoder fra oppveksten, samtidig gir den et glimt inn i levekårene i Värmland på 1800-tallet. Økonomiske forhold gjør at Klara Gulla må reise til Stockholm som 17-åring. Hvordan det går? Ikke så bra. Med stor innsikt beskrives Jan og hans kone Kattrinas lengsler og håp, og hvordan dette snus til sorg, og til og med galskap, etterhvert som det går opp for dem at Klara Gullas byliv ikke er det de trodde. Jeg ble rørt til tårer av denne boka.

Løp og lån!
Vi har den på både norsk og svensk.

Eli

Ingen kommentarer: