mandag 18. oktober 2010

Maskeblomstfamilen av Lars Saabye Christensen

"Jeg hadde en god oppvekst. Mor la seg tidlig. far døde da jeg var tolv. Jeg var enebarn". Slik begynner Cristensens roman, og du stopper ikke bare der. Denne boka tar deg i nakken og holder deg fast. Den har mye til felles med årets roman utgivelse av samme forfatter: Bernhard Hvals forsnakkelser: Begge handler om et "annerledes" barn i en dysfunksjonell familie. Fortrenging og virkelighetsflukt preger de voksne, og dette setter sine spor i tilværelsen til både Bernhard Hval og Maskeblomsfamilens Adrian.

Selv om temaet i Maskeblomstfamlien er dystert, og den ofte betegnes som Christensens "mørkeste" roman, er den ikke uten humor og varme. Unge Adrian har evnen til å ta vare på de gode øyeblikkene sammen med mor eller far.

Filmen har jeg ennå til gode å se, og jeg vet ikke om jeg trenger det heller - jeg har en egen film inni hodet...


Eli, Stavanger bibliotek


Finn boka i
Stavanger, Randaberg, Sandnes og Sola

Ingen kommentarer: