onsdag 13. mars 2013

Døren av Magda Szabó


Emeranc: Hushjelp med sterk vilje, sunt bondevett og en uvanlig livserfaring.
Forfatterinnen: Fortelleren med intellekt, tillærte vaner og privilegert oppvekst.


Til tross for og på grunn av deres helt forskjellige bakgrunner utvikles det mellom kvinnene både et varmt vennskap og en lang verdikamp. Denne kampen syntes jeg ga utslag i en både voldsom og vakker fortelling som til tider ble ganske så morsom.
”Så, hør nå her. Hvis De forråder meg, forbanner jeg Dem, og alle jeg har forbannet, har det endt dårlig med. Nå får De se noe som ingen har sett, og heller ikke vil se før jeg ligger i graven. Men jeg har ikke noe annet av verdi i Deres øyne, og i dag har jeg slått Dem hardere enn De fortjente, så jeg gir Dem det eneste jeg har. Før eller siden ville De få se det likevel, for det er egentlig Deres, men De får se det i dag, mens jeg ennå er i live. Kom inn. Ikke vær redd. Så, kom inn.”



Basert på tekst publisert på Ønskebok.no

Bjørn, Gjesdal bibliotek

Finn boka i Gjesdal, Sølvberget, , Jærbiblioteka, Kvitsøy, Randaberg

Ingen kommentarer: