fredag 17. august 2012

John Grisham : Gatens advokat


Grisham er en forfatter jeg aldri har lest før. Som så mange andre har jeg sett utallige filmer basert på hans bøker og latt meg underholde av dem, men tenkt her "dette ikke er stor litteratur". Men jeg måtte gi meg over : dette var gripende.

Hovedpersonen er en meget dyktig og ambisiøs advokat som tenker penger, biler, damer og armani-dresser. Han er blottet for sosial engasjement og mener at alle har ansvar kun for seg selv.
En hjemløs bryter seg inn på advokatkontoret og tar alle ansatte som gisler. Han dreper to før han selv blir skutt.
Vår hovedperson blir selvsagt sterkt påvirket av denne hendelsen, men hans endring blir at han plutselig ser alle de fattige, alle de hjemløse alle de som ikke har hatt samme muligheter som han selv. Han begynner å arbeide frivillig for hjemløse og pengelense. Han blir mer og mer opptatt av New Yorks urettferdighet slutter etter hvert helt å tenke på seg selv.

Dette er rene Kirkens Bymisjons-historien : det beste er å gjøre så godt vi kan for hverandre. Slutte med pengejag og krav og rett og slett gjøre godt.

Jeg fikk denne nydelige bøka i fanget - helt uventet.  En bok om snille og gode mennesker – det var herlig å lese den! Så meldingen til meg selv er som helten i disse boka : vær aldri for skråsikker om hva som er rett og hva som er bra!




Aud Jorunn, Stavanger bibliotek



Finn boka i Stavanger, Gjesdal, , Jærbiblioteka og Randaberg

Ingen kommentarer: