onsdag 7. april 2010

En amerikaner i Italia av John Grisham


En amerikaner i Italia... tittelen fristet meg til å prøve en Grisham igjen, selv om jeg for noen år siden fikk nok av rettsalsdramaene hans. Dette er ikke en krim- og spenningsbok, men en koselig historie som handler om noe av det mest ur-amerikanske jeg vet om: Amerikansk fotball!
Rick Dockery spiller fotball, og kan ikke så mye annet. Han har en sterk kastearm, men det er ikke alltid han treffer der han skal. En dag bommer han mer enn hva lurt er, og blir sparket av laget sitt. Det er forøvrig det sjette laget på fire år som sparker Rick, og agenten hans begynner å få problemer med å finne en ny klubb. En dag får han likevel napp fra Parma Panthers - i Italia, og da er det bare å overtale Rick til å takke ja til tilbudet. Rick trenger litt tid på seg til å innse at det kan være lurt å reise til Europa, men lar seg etterhvert overtale. Vi følger Rick på hans vei inn i den italienske ligaen i amerikansk fotball, og det er ikke bare lønningene som er anderledes i Italia...
Herlige beskrivelser av mat og matkultur i Parma, vi får høre om hva Parma-boerne er interessert i utenom fotball, og vi stifter bekjentskap med noen av Ricks medspillere. På tross av en del uforståelig fotball-snakk (har ikke akkurat satt meg inn i reglene for amerikansk fotball) er dette en koselig bok som er godt skrevet. Jeg var med på opp- og nedturer med panterne og med Rick, og fant ut at jammen kan Grisham skrive en "vanlig" roman også!
Gro

Ingen kommentarer: